Saturday, April 17, 2010

Mani Gajah Jadi Batu - Betul ke asli??






Ramai yang SMS saya bertanyakan perihal mani gajah yang saya maharkan. Rata-rata dikalangan peminat blog musykil samada mani gajah yang saya paparkan asli atau tidak kerana perbezaan yang ketara dengan mani gajah yang dimaharkan oleh blog yang lain.

Oleh kerana itu saya rasa terpanggil untuk membuktikan bahawa mani gajah jadi batu yang saya maharkan adalah asli dan tentang barangan blog lain saya tidak akan sentuh mengenainya (lain orang lain barang yang diperolehi). Mani gajah jadi batu yang saya miliki mempunyai 2 bentuk yang berlainan satu dalam bentuk melekit berpasir (yang dimahar dalam bentuk keping) dan satu lagi dalam bentuk kristal berpasir (yang dimahar dalam bentuk serbuk).

Paparan yang saya tunjukkan diatas adalah merupakan mani gajah jadi batu yang rasanya bagi saya bersaiz besar dan belum pernah diperolehi oleh orang lain (setelah diselidiki di internet). Berat mani gajah paparan saya adalah 13kg dan setakat ini yang ada diinternet paling besar adalah 3kg daripada Indonesia. Mani gajah jadi batu ini jika dipegang seolah-olah melekit seakan lilin dan untuk memecahkannya pemotong permata diperlukan selain menggunakan penukul (hancur la). Selidikilah gambar diatas untuk mendapat jawapannya kerana bagi saya dalam bidang ini kejujuran adalah amat penting disamping memaparkan dalam bentuk asal bagi tujuan perbandingan dan pengesahan.

3 comments: