Wednesday, November 4, 2009

Panduan Membeli Sebarang Geliga

KEPADA PEMILIK BLOG YANG MELIHAT PANDUAN SAYA SILA BACA NOTA KAKI YANG DITULIS DIBAWAH AGAR DAPAT MENJAGA KEHARMONIAN BERBLOG SESAMA KITA.



Ramai yang SMS saya bertanyakan bagaimana untuk mengetahui samada sesuatu geliga yang dijual itu asli atau tidak. Maklumlah ramai yang menjual barangan ini mengambil kesempatan keatas pembeli samada menjual barang yang tidak asli ataupun memberikan barangan lain yang sememangnya bukan geliga. Tetapi apabila diceritakan akan keajaiban mendapatkan barangan itu maka secara langsung akan menambat hati pembeli untuk memilikinya.

Saya merujuk kepada pakar dalam menentukan keaslian sesuatu geliga dan beliau mengatakan cara paling senang untuk mengetahuinya adalah; sebagai contoh sekiranya barang itu geliga lipan, maka didalam geliga itu kebiasaannya (bukan semua) terbentuk seakan-akan anak lipan didalamnya sama juga dengan ular, labah-labah dan sebagainya. Jika terdapat seakan buih atau gelembung (lebih daripada 1) didalamnya maka itu mengesahkan ianya geliga masak...(kaca atau plastik ler..dimasak untuk membentuk rupa geliga). Selain itu boleh juga diuji dengan minyak petrol, rendamkan geliga itu dalam minyak petrol dan tengok tindakbalas yang berlaku. Sekiranya tiada tindak balas berlaku (seperti tetiba menggerutu atau terhakis dsb), maka boleh dikatakan ianya asli (ini pengesahan secara pemerhatian sahaja).
Cara keduanya (yang paling CONFIRM) ialah dengan menguji geliga itu dengan induknya, sebagai contoh jika geliga lipan maka ujilah dengan sebarang induk lipan (bermain dengannya). Sekiranya lipan itu tidak menyengat maka secara langsung boleh dikatakan ianya adalah asli. Tetapi berani cuba ke???.
Rata-rata geliga yang dibeli merupakan barangan lain yang bertujuan untuk menambah minat pembeli. Sebagai contoh yang saya tunjukkan disini ialah penggunaan gel silica yang dimasukkan dalam botol ubat, kasut, kotak dan sebagainya dari kilang bagi mengelakkan barangan daripada basah. Ramai yang tidak perasan akan hal ini sebab tidak pernah orang ambil peduli akan kehadiran gel silica ini. Kalau ada dirumah anda, cuba potong dan lihat dengan jelas..tapi ingat.. terus dibuang kerana takut anak-anak kecil memakannya..maklumlah racun.
geliga lipan


Jadi sebagai kesimpulan, carilah orang yang benar-benar tahu dan arif bagi menguji kesahihan barangan geliga ini samada secara ilmu bathin ataupun secara pemerhatian melalui pengalaman. Jangan diri anda hanya mempercayai penerangan penjual batu geliga sahaja. Janganlah jadikan diri anda diselubungi MISTERI....
Sekadar berkongsi ilmu dan panduan yang diberikan oleh orang-orang lama yang arif dan bukannya bertujuan menghentam penjual barangan PALSU. Wallahu.
Nota:
Ini hanyalah menjawab pertanyaan yang dikemukakan oleh peminat blog saya sendiri yang inginkan kepastian dan huraian yang saya berikan tidak mempunyai kaitan dengan mana-mana blog lain yang memaharkan barangan ini. Jadi pemilik blog yang memaharkan geliga lipan janganlah terasa..saya hanya sekadar berkongsi ilmu ALLAH swt yang diperolehi sahaja...jangan cepat melatah.. MasyaALLAH..

9 comments:

  1. Salam Syeikh;

    Ana perhatikan anta telah menyampaikan amanah dari ALLAH swt untuk berkata benar walaupun pahit ditelan. Sedikit sebanyak anta telah mengajar peminat brg mistik untuk mendekati dan menilai yang mana kaca dan permata.

    Afwan Syeikh.

    Amirul Mukmin
    Sabak Bernam

    ReplyDelete
  2. Salam, ada benarnya juga kata2 saudara tu, skrg ni ada penjual palsu dan tak kurang juga ada penjual yg betul2 asli. Memang elok kalau kita sentiasa ingat mengingat agar tidak termakan oleh tipudaya pihak tertentu.

    Tetapi saya lihat saudara agak berat sebelah sedikit dalam hal ini. Sebabnya kenapa geliga sahaja? Contoh batu permata cincin. 1)permata Batu Gunung Ledang, Gunung Stong, Bukit Pelagat, apa buktinya dari gunung ledang? Setahu saya sesiapa pun boleh gali lubang belakang rumah, jumpa batu, canai dan kalau nak kata dari gunung everest pun boleh. Dan kembali pada hujah saudara tentang test. Kenapa tak ditunjukkan sekali cara testing dari mana asalnya batu tu? Jangan lah kita dengan mudahnya mengatakan asalnya sedangkan kita tak test pun. Kalau dikata test secara mistik, cara yang sama juga patut dikatakan mengenai batu geliga, tetapi kenapa tidak diperkatakan? Kalau geliga kena test, batu lain pun saya rasa adalah adil di test juga. Bukan apa, supaya pembeli tak tertipu dengan cerita cerita dari penjual yang ingin mengambil kesempatan. Begitu lah juga dengan barangan lain yang diniagakan.

    Lagi satu soalan saya, kini ramai penjual yg menjual batu mani gajah. Dari manakah asal nya? Adakah mani gajah asli? Kalau ya, dari segi hukum adakah ia nya dikira mani atau batu? najis atau tidak? saya pun tak berapa pasti, cuma saranan saya andaikata ianya pada asasnya mani (bukan mani manusia yg tak najis)dan najis, adalah menjadi kewajipan si penjual memaklumkan pada pembeli agar tidak membatalkan amalannya. andai dari segi hukum dikira batu, tak ada hal lah. bukan apa, esok2 share kita pun ada juga tu, baik ke tidaknya... hehe. Maaf dipinta kalau agak keras sikit bunyinya, cuma memberikan pendapat. Wallahu..

    Jamal.

    ReplyDelete
  3. Salam Saudara Jamal;

    Terima kasih atas komen yang diberikan.Saya tidak berpendapat ianya terlalu keras kerana bagi saya itulah lumrah manusia. Setiap pendapat mungkin tidak akan dipersetujui oleh yang lain dan kerana itulah ilmu ALLAH itu luas. Diantara wali Allah itu sendiri mempunyai tahap dan ilmu yang berbeza.

    Saya bukannya berat sebelah tetapi sesetengah barangan tidak dapat dibuktikan dengan pengujian semata-mata. Ada yang memerlukan kemahiran ilmu yang tinggi untuk mengujinya. Kata orang hanya manikam mengenal permata. bagi orang biasa disarankan mendapatkan orang yang lebih arif untuk mengetahuinya.

    Barangan yang saya maharkan akan saya nyatakan apa yang boleh dan tidak boleh sebelum akad mahar. Dan ini adalah antara saya sebagai pemilik dengan penerima mahar dan tidak perlu saya umumkan kepada semua. Sebagaimana tulang harimau jadi batu, mani gajah dan sebagainya.

    Terima kasih atas komen Saudara Jamal dan saya menerima dengan hati yang penuh terbuka kerana TUJUAN asal saya memaharkan adalah untuk menolong sesama MUSLIM mendapatkan barangan mistik yang ASLI dengan konsep MAMPU MILIK dan MAMPU BAYAR. Asli tidak asli itu bagi saya adalah berkenaan dengan AKIDAH pemahar den ALLAH swt. Saya hanya berpegang barang asli akan kekal selamanya tidak akan dikomen sesiapa..tetapi jika memaharkan barangan palsu maka dalam masa terdekat ALLAH akan menunjukkan jalan kepada mana-mana pihak untuk membongkarkannya.

    Wassalam. Allahhuwahdahu la syarikalah..

    ReplyDelete
  4. Salaam,

    Saya memang minat dan sentiasa mengikuti blog2 yang memaparkan atau menjual barangan mistik TETAPI sekadar pemerhati dan peminat sahaja untuk memilikinya pada saya mungkin belum lagi kalau diikutkan kemampuan. Maklumlah makanpun masih ditanggung. Saya perhatikan posting yang sdra Pengasas keluarkan semalam telah secara langsung atau tidak menyentuh hati mereka2 yang memaharkan geliga2 ini.

    Saya ada juga terfikir sebagaimana pendapat atau kata2 Sdra Jamal tentang kesahihan sesuatu barang yang dipaparkan didalam blog ini atau blog2 lain, ada segelintir yang membuat perbandingan sehingga ke akar umbi tak kurang juga yang sekadar bercerita sahaja. Seperti kata sdra Pengasas Blog ini tujuan asalnya adalah untuk menjelaskan kepada mereka2 yang bertanya tetapi mungkin sdra Pengasas terlepas pandang akan sensitiviti daripada blogger yang lain. Walaupun TUJUAN nya baik tetapi jika penyampaiannya salah maka penerimaannya juga akan jadi salah. begitulah sebaliknya. Sebagai peminat saya merasa satu kerugian jika ada diantara bloggers brgn mistik ini yang menyimpan rasa antara satu sama lain.... astaghfirullah hal 'adzim.

    Sesungguhnya Allah lebih mengetahui tentang kesahihan sesuatu perkara kerana Dialah Yang Maha Mencipta. Dia Yang Maha Mengetahui sesuatu yang tersembunyi ataupun yang nyata.

    Sekadar pendapat dan pandangan dari seorang peminat MISTIK.

    Salaam,
    MissTique

    ReplyDelete
  5. Salam...
    Saya tak nak komen banyak dan tak nak sebelah sesiapa cuma nak bagitahu bahawa individu-individu yang cetek ilmu dalam bidang mengenal pasti mana yang palsu dan mana yang asli sedang berminat, berhajat malah telah memiliki sebilangan barangan mistik sama ada melalui internet atau di kedai-kedai yang menjual barangan mistik...ternyata orang-orang seperti saya memang dahagakan ilmu yang dikongsi oleh penulis blog ini. sesungguhnya yang menderita atau merasa panas (sekiranya menjual barangan palsu) hanyalah segelintir iaitu beberapa penjual barangan palsu tetapi yang bersyukur dan terselamat daripada tipu daya, masyaallah ramainya tak terbilang iaitu pelanggan-pelanggan kepada barangan mistik ini kerana blog ini boleh di seluruh dunia. Dan secara tidak langsung pembongkaran ini bukan setakat dinikmati oleh para pelanggan yang dahagakan pengetahuan tentang barangan tersebut bahkan memudahkan lagi urusan segelintir peniaga yang benar-benar jujur menjual barangan yang asli. Harap faham hendaknya maksud saya ini. Teruskan usaha murni en.eidam itu.

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum bang...

    Punyalah lama saya nk bg komen kat blog abang ni disebabkan "en. ingintahu" punye komen.

    Ni nk ckp ngn mamat "ingin tahu" ni kan... amenda lah hang dok merapu merepek ni? berbelit2 punya ayat. Profile lak baru dibuat nmpk cam ada komplot je... kalau betul kan bang x baik tau.... Allah tahu apa yg kita buat.

    Aku nk bgtau sket ni hang jgn menangguk di ayaq keruh. Memang abg iedam ni bg penerangan dan baik utk kita peminat2 mistik tapi kalo nk bgtau apa2 kat org ckp biaq terang. Aku pun x side sesapa cam hang jugak... cuma nk gelak bila baca ayat hang nih... nmpk sangat lah... wakaakakakaa....

    Lagi satu nk bgtau kat hang org yang cetek ilmu mcm kita ni lah yang kena berhati2 dalam menimba ilmu pengetahuan jgn men ambik je... satu contoh aku nk bg kat hang. Kata lah satu ari hang dapat geliga dalam mimpi dan hang bangun je geliga tu betul ada kat tangan hang... lagu mana hang nak yakin kan org pasal mimpi hang tu? Hang tanya kat aku kalu aku mesti aku kata hang amik silica gel tu je kah kah kah.... Jadi aku nk nasihatkan hang lah kan. Bila nak buat satu2 benda tu hang kena pikiaq bg habih dulu kesan dan akibat dari perbuatan hang tu.... Lagi satu kalau dalam urusan jual beli ni aku percaya depa yg dok jual menda ni semua INGAT yg ALLAH itu ADA. Depa pun tau duit kalau x berkat x elok bg mkn kuarga. Hang pun kalau x yakin x kan hang nk beli kot brg2 depa tu... betul dak?

    Apapun aku mintak mahap lah kalau kata-kata aku ni memedihkan mata hang....

    Jebon, Kg Dusun.

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. salam tuan,saya shahrul saya mempunyai 2 pasang geliga lipan yang sememangnya asli insyallah buat masa sekarang ini.saya selalu berdepan dengan pembeli pembeli yang suka menguji keindahan geliga.masalahnya saya sudah 3 kali terkena dan menyebabkan khadom menjadi merajuk.tapi sekarang ini sudah ok.alhamdulillah.

    persoalannya saya tidak pernah menguji geliga ini.menurut kata guru geliga ini namanya sekian sekian.engkau jaga la bantu orang yang kesakitan yang memerlukan pertolongan.saya tanyakan sifat geliga ini .

    1.beliau memberitahu sepasang ini pandang tembus dan mempunyai khadom 3 beranak.
    2.satu lagi sepasang geliga lipan kebal.khadomnya suami isteri.

    itu saja yang di beritahu tidak diberi keterangan cara menguji geliga ini.
    yang telah sudah saya tidak berpengalaman dan terus memberi kepada orang untuk pegang.tapi sekarang ini saya telah menjaganya kerana kawan berpesan supaya jangan diberi atau di pegang sebarangan kerana kita tidak tahu apa sebab musababnya.

    ada petua ke sekiranya ada yang berminat ingin membeli geliga lipan ini.

    ReplyDelete
  9. Siapa yg mahu memaharkn geliga lipan terus berhubung dgn sya 0142228954 asyraf

    ReplyDelete