Wednesday, July 14, 2010

PETUA : Pelaris Perniagaan?

Ramai yang bertanya akan persoalan diatas. Bukan apa siapa yang sekiranya berniaga sudah tentu ingin perniagaannya maju dan berjaya. Mengikut kitab panduan orang-orang lama (tajul muluk) ciptaan ALLAH swt yang boleh dibuat pelaris terdiri daripada dua iaitu batu dan besi. Batu bermakna sesetengah batu permata dan besi pula bermakna senjata seperti keris, badik dsbnya. Tapi ingat ianya perlu disertakan dengan keimanan bagi mengelakkan SYIRIK kepada ALLAH swt.

Dalam Islam sebagaimana ajaran Rasulullah saw, untuk menjadikan sesuatu perniagaan itu laris ialah dengan mentaati akan segala suruhan ALLAH swt dan menyertakan dengan perbuatan sunat. Contoh amalan yang diajar adalah seperti solat dhuha, solat taubat, perbanyakkan istigfar bagi pengampunan dosa, tinggalkan perbuatan dosa, berbakti dan berdoa untuk kedua ibubapa, tunaikan hajat saudara islam yang lain, banyak berselawat kepada Rasulullah saw, mengamalkan bacaan surah Al Waqiah, banyakkan bersedekah dsbnya.

Ingatlah antara Sabda Rasulullah SAW kepada Zubair Ibn Al Awwam:
“Hai Zubair, ketahuilah bahawa kunci rezeki hamba itu ditentang Arasy, yang dikirim oleh Allah (SWT)azza wajalla kepada setiap hamba sekadar nafkahnya. Maka siapa yang membanyakkan pemberian kepada orang lain, nescaya Allah (SWT)membanyakkan baginya. Dan siapa yang menyedikitkan, nescaya Allah (SWT)menyedikitkan baginya.” (Riwayat ad-Daruquthni dari Anas r.a.)

Jadi antara dua diatas, manakah pilihan peminat blog semua. Sebab tepuk dada tanya selera masing-masing cuma yang penting syariat islam jangan diketepikan. Wallahualam.

No comments:

Post a Comment