Monday, June 29, 2009

Teras Kemuning Hitam untuk djual..


Kemuning hitam semenjak dua menjak ni amat susah untuk diperolehi. Ramai yang mencari namun untuk menjumpainya amat sukar sekali kecuali terpaksa meredah hutan belantara, bukit dan bukau. Kebanyakan yang diperolehi adalah kemuning kuning.

Saya mempunyai 2 biji kemuning hitam yang telah dibentuk permata cincin dan hendak dijualkan dengan harga RM 50 seunit (belanja pos RM5.00 untuk Malaysia sahaja). Sila hubungi sekiranya berminat..

3 comments:

  1. Saudara, apa kegunaan kemuning hitam ni? Boleh cuba terangkan.

    ReplyDelete
  2. Kemuning hitam biasanya bg tujuan penyakit dalam perut seperti cirit birit, luka luar dan blh dijadikan sebagai penghisap bisa digigit binatang seperti kala jengking, semut merah, lipan dsb. Wallahualam..

    ReplyDelete
  3. Antara khasiat kemuning hitam yang biasa diberitakan adalah:
    1. Penenang hati
    2. Penolak sihir / ilmu hitam
    3. Penakut hantu / iblis syaitan
    4. Penawar gigitan binatang bisa
    5. Penawar mabuk / racun
    6. Lain-Lain Penawar Penyakit : Demam panas, kencing manis, uluran, buasir, busung, batuk, lelah, cacing, sakit dalam mulut / tengkuk, mata kabur, terlekat uri, sakit pinggang, kembung perut, sakit sendi, kudis, jerawat, kebas anggota / lenguh urat, luka, melancar peredaran darah, mengatasi keputihan dan susah buang air.

    Rujukan : Abdullah Al Qari B. Haji Salleh (2006), Ensiklopedia Herba-Herba Sekeliling Anda, Al Hidayah Publishers : Kuala Lumpur.

    Namun harus diingat semuanya adalah dengan ketentuan & keizinan Allah swt.

    ReplyDelete